[column] Trekkerrijbewijs scheelt doden en gewonden
  • [column] trekkerrijbewijs scheelt doden en gewonden

[column] Trekkerrijbewijs scheelt doden en gewonden

REGIO  |   06 mei 2014   |  Door Frank Osseforth, directeur Osseforth Rijopleidingen

MAASTRICHT/HEERLEN/STEIN - De Tweede Kamer is onlangs unaniem akkoord gegaan met de invoering van het Trekkerrijbewijs (T-rijbewijs) per 1 januari volgend jaar. Een prima zaak, want het is goed voor de verkeersveiligheid. Immers: jongeren van 16 of 17  jaar die op een tractor of een trekker klimmen met de bedoeling er de openbare weg mee op te gaan, hebben vaak geen enkele verkeerservaring. Door er een opleiding aan te koppelen gaan jongeren vanzelf inzien dat het rijden met een tractor serieus werk is.

De maatregel komt wat mij betreft als geroepen, want ook in ons land liegen de cijfers er niet om: bij verkeersongevallen met trekkers vallen jaarlijks gemiddeld vijftien doden en honderd gewonden. Rijden met een trekker mag misschien onschuldig lijken, maar dat is het allerminst. De snelheid van de tractoren ligt dan wel lager dan wie van personenauto’s, maar de remweg en de breedte van het voertuig zorgen voor serieuze beperkingen waar de bestuurder vaak te weinig weet van heeft. 
  
Mede daarom valt het niet uit te leggen dat je voor een voertuig dat zwaarder is dan 3500 kilo het vrachtwagenrijbewijs moet hebben, maar dat je als het om tractor gaat, je er gewoon de weg mee op kunt, rijbewijs of niet. Daarbij komt ook nog eens dat de trekkers in de praktijk steeds groter worden, waardoor de kans op ongelukken alleen maar toeneemt. 
  
Jongeren van 16 en 17 jaar die beroepsmatig – bijvoorbeeld op het bedrijf van hun ouders - dergelijke voertuigen besturen, moeten wel over een ‘trekkerbewijs jeugdigen’ beschikken. Maar zo’n papiertje bewijst alleen maar dat je (ongeveer) weet hoe je het voertuig moet besturen en meer niet. 

Met de invoering van het nieuwe rijbewijs moet iedereen vanaf 16 jaar die met een landbouwvoertuig de openbare weg op wil verplicht een T-rijbewijs halen. Ook rij-instructeurs krijgen er taken bij. Om leerlingen voor het trekkerrijbewijs op te mogen leiden, hebben ze een speciaal certificaat nodig. 

Mensen die per 1 januari een B-rijbewijs hebben, krijgen tien jaar de tijd om bij verlenging de categorie T automatisch bij te laten schrijven. Tot die verlenging van het document is het B-rijbewijs voldoende om landbouw- en bosbouwtrekkers met beperkte snelheid op de openbare weg te besturen. Houders van een rijbewijs voor vrachtwagens zijn na de inwerkingtreding van het nieuwe rijbewijs gemachtigd om landbouwvoertuigen te besturen. Zij krijgen de categorie automatisch bijgeschreven.  

De ontwikkeling van het theorie- en praktijkexamen voor het T-rijbewijs ligt, net als die voor het gewone rijbewijs, bij het CBR. Het praktijkgedeelte wordt afgenomen op een trekker met aanhangwagen. Voor rijscholen betekent dit laatste dat ze behoorlijk moeten investeren: ze dienen zelf te beschikken over een trekker met aanhanger. 
 

Overigens heeft de Europese Unie nog geen regels opgesteld op het gebied van het T-rijbewijs. Ook dat laatste is opmerkelijk: Nederland loopt in de regel voorop als het om regelgeving gaat, maar nu we zijn het laatste land in Europa waar het tractorrijbewijs wordt ingevoerd. Met andere woorden: we hobbelen er achteraan, maar dat is in dit geval niet erg. Straks weten we zeker dat de bestuurder van een landbouwvoertuig zich bewust is van de gevaren.
 
De auteur is directeur van Osseforth Rijopleidingen, een van de grootste verkeersscholen in Limburg, met vestigingen in Heerlen, Maastricht en Stein.

[column] Trekkerrijbewijs - Osseforth Nieuws | Osseforth Opleidingen - De trendsetter in Opleidingen © 2019